Sztuka dojrzewania pomaga młodzieży w trudnym czasie dorastania, wyposaża w umiejętności chroniące przed złym wpływem środowiska i służy propagowaniu zachowań prospołecznych.
Między 10 a 14 rokiem życia przychodzi trudny czas, gdy kształtuje się rola nastolatków w grupie rówieśniczej, środowisku. Ten proces nie jest łatwy ani dla dzieci, ani też dla rodziców i nauczycieli. Sztuka dojrzewania programu Lions Quest pomaga ten proces zrozumieć, ułatwia wejście w dorosłość w pełni świadomie i dobrze do niej przygotowuje.
Program Sztuka dojrzewania realizowany jest w Polsce od 2004 r., na świecie od 1984 r., wdrożono go w ponad 100 krajach, przetłumaczono na ponad 40 języków. Jego założenia oparte są na edukacji społeczno-emocjonalnej (SEL – Social and Emotional Learning).
Nauczyciel, po warsztatach przeprowadzonych przez certyfikowanego trenera programu Sztuki dojrzewania, wraz z dyrekcją szkoły, rodzicami i dziećmi przystępują do wspólnej pracy z programem.
Sztuka dojrzewania: uczy i przygotowuje do świadomej dorosłości, służy kształtowaniu charakteru młodszych nastolatków, jest programem nastawionym na promocję zachowań akceptowanych społecznie oraz rozwój umiejętności pomagających w wyborze właściwych postaw życiowych wolnych od wszelkich używek.
Wartości jakie propaguje program:
Umiejętności jakich nabywają uczniowie:
Włączenie rodziców we współpracę w procesie prowadzenia programu Sztuka dojrzewania, wpływa na osiągnięcie lepszych rezultatów. Rodzice, dla których przeznaczony jest oddzielny podręcznik, wzbogacony o porady na temat potrzeb rozwojowych młodszych nastolatków, mogą poczuć się bardziej świadomymi tego co dzieje się z ich dzieckiem, pomóc mu przejść przez nastoletni czas wyposażeni w wiedzę i umiejętności. Efektem powinna być silniejsza więź z dzieckiem.
Służą temu również, przewidziane w programie, współne spotkania uczniów i nauczycieli z rodzicami oraz zajęcia programowe.
Cechy programu LQ Sztuka dojrzewania:
Cele Sztuki dojrzewania wypływają z założeń edukacji społeczno-emocjonalnej (SEL) i mieszczą się w obszarze osobistym, społecznym i emocjonalnym.
Czas trwania: program składa się ze 108 scenariuszy lekcji, które mogą być realizowane w trwającym dziewięć tygodni cyklu, kilku miesięcy lub przepracowane w czasie pełnego, trzyletniego szkolenia w kolejnych latach.
Nauczyciel może też realizować program skrócony składający się z mniejszej liczby wybranych lekcji.
Konstrukcja narzędzi pozwala na wybór czasu i tematyki najbardziej pożądanej w danej społeczności klasowej, grupie rówieśniczej czy środowiskowej i pracę tylko w tym wybranym obszarze. Doświadczenie pokazuje, że najlepsze rezultaty przynosi jednak długofalowa praca, najlepiej jednocześnie we wszystkich klasach w szkole, a także we wszystkich szkołach danej miejscowości czy okręgu szkolnym.
Do pomocy rodzice, nauczyciel i uczeń - otrzymują komplety podręczników i materiałów zawierających informacje niezbędne do przeprowadzania lekcji wychowawczych.
Interaktywne Formy realizacji
Podręczniki programu
Lekcja przykładowa
Więcej
Każde dziecko potrzebuje:
stałej, dobrej relacji z troskliwymi i kochającymi dorosłymi,
bezpiecznego miejsca do nauki i dorastania,
zdrowego startu, by wieść zdrowe życie,
ważnych umiejętności nabywanych w efektywnym i atrakcyjnym procesie nauczania,
poczucia, że jest użyteczne społecznie.
I że jest kochane!