Lions Quest, profilaktyczno-wychowawczy program z zakresu profilaktyki uniwersalnej, opiera się na założeniach i zasadach edukacji społeczno-emocjonalnej (SEL), wypracowanych w ramach CASEL (Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning), organizację non-profit skupiającą instytucje naukowe prowadzące badania nad wychowaniem.
Edukacja społeczno-emocjonalna to proces pozwalający dzieciom i dorosłym:
Środowiska oświatowe stworzyły zasady edukacji społeczno-emocjonalnej (SEL – Social and Emotional Learning) zauważając negatywne skutki pomijania w toku edukacji niezwykle ważnej sfery życia, a mianowicie - emocji.
Obecnie podkreśla się narastanie niepokojących zjawisk w życiu dzieci i młodzieży: agresji - także wobec najbliższych, przemocy, wzrost liczby nerwic i depresji, rosnącą liczbę coraz młodszych osób zażywających narkotyki i inne używki.
SEL pozwala wyposażyć dzieci i młodzież, a także ich rodziców czy opiekunów, w wiedzę i umiejętności zmniejszające te niepożądane zjawiska. Pokazują to wyniki badań i przeprowadzana systematycznie ewaluacja programu.
SEL nie jest pojedynczym programem ani metodą nauczania.Obejmuje skoordynowane strategie w klasach, szkołach, domach i społecznościach. Pracuje na linii dom-szkoła-społeczność.
Włączenie rodziców we współpracę w procesie prowadzenia programu wpływa na osiągnięcie lepszych rezultatów. Mogą poczuć się bardziej świadomymi tego co dzieje się z ich dzieckiem, pomóc mu przejść przez nastoletni czas wyposażeni w praktyczną wiedzę i umiejętności. Efektem powinna być silniejsza więź z dzieckiem, a dziecko dobrze radzącym sobie w dorosłości człowiekiem.
Cel edukacji społeczno-emocjonalnej to prawidłowy rozwój kompetencji dzieci i młodzieży w obszarach:
społecznym
osobistym
emocjonalnym
SEL oraz realizujący go Lions Quest, poprzez ułatwianie zrozumienia swoich emocji przez dzieci i młodzież pozwala im:
a w konsekwencji daje możliwość lepszego funkcjonowania w rodzinie, środowisku rówieśników i społeczeństwie.
SEL pomaga uczyć:
Wartości jakie propaguje program:
Umiejętności jakich nabywają uczniowie:
Więcej
Każde dziecko potrzebuje:
stałej, dobrej relacji z troskliwymi i kochającymi dorosłymi,
bezpiecznego miejsca do nauki i dorastania,
zdrowego startu, by wieść zdrowe życie,
ważnych umiejętności nabywanych w efektywnym i atrakcyjnym procesie nauczania,
poczucia, że jest użyteczne społecznie.
I że jest kochane!